NYÍLT LEVÉLBEN KÉRI A PÁPÁT NÉGY BÍBOROS, HOGY
TISZTÁZZA AZ AMORIS LAETITIA TANÍTÁSÁT
2016. november 14.
A római katolikus Anyaszentegyház négy
bíborosa – Walter Brandmüller, Raymond Burke, Carlo Caffarra és Joachim Meisner
– nyilvánosságra hozta azt a levelet, melyet Ferenc pápának írt, hogy
tisztázzon öt vitatott kérdést az Amoris Laetitia kezdetű apostoli buzdítás
tanításával kapcsolatban.
A levél 2016. szeptember 19-én kelt. A
bíborosok azután hozták nyilvánosságra, hogy nem kaptak választ Ferenc pápától.
A levél és a vitatott kérdések teljes szövegét alább közöljük. (A szöveget elsőként Edward Pentin és Sandro Magister jelentette meg. A magyar fordítást Sallai Gábornak köszönhetjük.)
A tisztázás igénye: Az „Amoris Laetitiában”
található kétértelműségek eloszlatására irányuló kérés
1. Előszó
A négy bíborost mély lelkipásztori
aggodalom indította arra, hogy elküldje a levelet Őszentségének, Ferenc
pápának.
A hívek körében súlyos
elbizonytalanodást és nagyfokú zavarodottságot figyeltünk meg olyan kérdések
tekintetében, amelyek rendkívül fontosak az Egyház életében. Azt is láttuk,
hogy az Amoris Laetitia 8. fejezetét még a püspöki kollégiumon belül is
eltérően értelmezik.
Az Egyház nagyszerű hagyománya arra
tanít, hogy az ilyen helyzetekben a Szentatya segítségével keressük a kiutat, ezért
arra kérjük az Apostoli Szentszéket, hogy tisztázza azokat a kérdéseket,
amelyek elbizonytalanodásra és zavarodottságra adnak okot.
Az igazságosság és a felebaráti szeretet
miatt szántuk el magunkat a cselekvésre.
Az igazságosság miatt, hiszen
kezdeményezésünkkel amellett teszünk tanúságot, hogy a péteri szolgálat az
egység szolgálata, és hogy Péternek, a pápának az a feladata, hogy megerősítse
hitükben a híveket.
A felebaráti szeretet miatt, hiszen
segíteni kívánunk a Pápának abban, hogy elejét vegye annak, hogy az Egyházban megoszlás
és ellentét üsse fel a fejét, és arra kérjük, hogy oszlasson el minden
kétértelműséget.
További sajátos feladatot is
teljesítettünk. Az Egyházi Törvénykönyv (349. kánon) kimondja, hogy a bíborosok
– együtt és egyenként egyaránt – kötelesek támogatni a Pápát az egyetemes
Egyház szolgálatában.
A Szentatya úgy döntött, hogy nem
válaszol. Szuverén döntését úgy értelmeztük, hogy arra hív, hogy – higgadtan és
tiszteletteljes módon – tovább folytassuk a gondolkodást és a vitát.
Ily módon Isten egész népét
tájékoztatjuk kezdeményezésünkről, és a teljes dokumentációt rendelkezésükre
bocsátjuk.
Reméljük, hogy senki sem a
„progresszív/konzervatív” paradigma szerint fogja értelmezni a kérdést, ezzel
ugyanis teljesen elvétené az igazságot. A lelkek valódi java és az Egyház
legfőbb törvénye iránti mély aggodalom, nem pedig egyházpolitikai ambíció vezet
minket.
Reméljük, hogy senki sem fog
igazságtalan módon a Szentatya ellenfeleinek tekinteni minket, olyan
embereknek, akikből hiányzik az irgalom. Éppen az a mély, kollegiális szeretet
indít cselekvésre, amelyet a Pápa iránt érzünk, valamint a hívek java iránti
buzgó törődés.
Walter Brandmüller bíboros
Raymond L. Burke bíboros
Carlo Caffarra bíboros
Joachim Meisner bíboros
2. A négy bíboros levele a Pápának
Őszentsége, Ferenc pápa részére
és Őeminenciája, Gerhard L. Müller
bíboros figyelmébe
Szentséges Atya!
Az Amoris Laetitia kezdetű apostoli
buzdítás megjelenését követően egyes teológusok és tudósok eltérő, sőt egymást
kizáró értelmezéseket fogalmaztak meg, mindenekelőtt a 8. fejezettel
kapcsolatban. Minthogy ennek a vitának a tömegtájékoztatási eszközök is teret
adtak, sok hívő lelkében a bizonytalanság és a zavarodottság lett úrrá, és
immár nem tudják, mihez is tartsák magukat.
Ezért a társadalom különböző rétegeiből sok
hívő kérdezte tőlünk, alulírottaktól, de sok püspöktől és paptól is, miként
kell helyesen értelmezni az apostoli buzdítás 8. fejezetét.
Minthogy tehát lelkipásztori
felelősségünk lelkiismeretünkben kötelez minket, továbbá vágyunk arra, hogy a
Szentséged által olyannyira szorgalmazott püspöki kollegialitást mind jobban
megvalósítsuk, mélységes tisztelettel arra kérjük Szentséges Atyánkat mint a
hit legfőbb tanítóját – akit a Feltámadott arra hívott, hogy erősítse meg
testvéreit a hitben –, oszlassa el a kétségeket, derítsen világosságot, és nagylelkűen
tisztázza a vitás kérdéseket, melyeket jelen levelünkhöz mellékelünk.
Szentséged áldását kérve ígérjük, hogy imádságainkban szüntelenül megemlékezünk
Önről.
Walter Brandmüller bíboros
Raymond L. Burke bíboros
Carlo Caffarra bíboros
Joachim Meisner bíboros
Róma, 2016. szeptember 19.
3. A „vitás kérdések”
Azt kérdezzük, hogy az Amoris Laetitia 300-305.
pontja szerint immár lehetséges-e a kiengesztelődés szentségében feloldozást
adni és a szentáldozáshoz engedni azt a személyt, aki érvényes házassági
köteléke dacára házastárs módjára (more uxorio) együtt él egy másik személlyel
anélkül, hogy teljesítené a Familiaris Consortio 84. pontjában meghatározott,
majd a Reconciliatio et Paenitentia 34. pontjában és a Sacramentum Caritatis
29. pontjában megerősített feltételeket. Vajon az Amoris Laetitia kezdetű
buzdítás 351. lábjegyzetében (305. pont) található „bizonyos esetekben”
kifejezés azokra az elváltakra vonatkozik, akik új kapcsolatban élnek
házastársak módjára (more uxorio)?
Vajon az Amoris Laetitia kezdetű, szinódus
utáni apostoli buzdítás (vö. 304. pont) megjelenése után többé nem tekinthetjük
érvényesnek Szent II. János Pál tanítását, melyet a Szentírás és az Egyház
hagyománya alapján a Veritatis Splendor kezdetű enciklikájának 79. pontjában fogalmaz
meg, mikor olyan abszolút erkölcsi normák létezéséről beszél, amelyek tiltják
azokat a cselekedeteket, amelyek bensőleg – vagyis lényegük, azaz tárgyuk
szerint, függetlenül a cselekvő szándékától és körülményeitől mindig – rosszak?
Az Amoris Laetitia (301. pont) közzététele
után továbbra is állíthatjuk-e, hogy az a személy, aki szokásszerűen az Isten törvényében
kinyilatkoztatott parancsolatokkal – például a házasságtörést tiltó
parancsolatával (vö. Mt 19,3-9) – ellentétesen él, a szokásszerű súlyos bűn
objektív helyzetében találja magát (vö. a Törvényszövegek Pápai Tanácsának
2000. június 24-i nyilatkozata)?
Az Amoris Laetitia 302. pontjában
szereplő kijelentések után „az erkölcsi felelősséget csökkentő körülményekről”
továbbra is érvényben van-e mindaz, amit Szent II. János Pál a Szentírás és az Egyház
hagyománya alapján a Veritatis Splendor kezdetű enciklikájának 81. pontjában
tanít, miszerint „a tárgya miatt bensőleg rossz cselekedetet a körülmények vagy
a szándék soha nem tehet »szubjektíve« jó cselekedetté vagy védhető
választássá”?
Vajon az Amoris Laetitia 303. pontja
továbbra is érvényben hagyja-e mindazt, amit Szent II. János Pál a Szentírás és az Egyház
hagyománya alapján a Veritatis Splendor kezdetű enciklika 56. pontjában tanít,
mikor kizárja a lelkiismeret szerepének kreatív értelmezését, és hangsúlyozza, hogy
a lelkiismeret soha nem adhat felmentést az abszolút erkölcsi normák alól,
melyek a tárgyuk miatt önmagukban mindig rossznak minősülő cselekedeteket
tiltják?
4. A négy bíboros magyarázó jegyzete
TÁGABB ÖSSZEFÜGGÉS
Az úgynevezett „Dubia” olyan vitás kérdéseket
jelent, amelyeket abból a célból terjesztenek hivatalosan a Pápa és a Hittani
Kongregáció elé, hogy tisztázzák a hit igazságaival és gyakorlatával
kapcsolatban felmerülő kételyeket.
Az effajta kérdések sajátossága az, hogy
olyan módon fogalmazzák meg őket, hogy csak „igen”-nel vagy „nem”-mel lehet
válaszolni rájuk, teológiai indoklást nem igényelnek. Az Apostoli Szentszék ily
módon történő megszólítása ősrégi gyakorlat, nem a mi találmányunk.
Nézzük meg, miről is van szó.
A családban megélt szeretet öröméről
szóló Amoris Laetitia kezdetű, szinódus utáni apostoli buzdítás megjelenése
után vita bontakozott ki, különösen a nyolcadik fejezettel kapcsolatban. Az
eltérő értelmezések mindenekelőtt a 300-305. pontot érintik.
Sokak – püspökök, papok, hívek – szerint
ezek a pontok arra utalnak, sőt kifejezetten azt tanítják, hogy megváltozott az
Egyház fegyelmi rendje azokkal az elváltakkal kapcsolatban, akik új élettársi
viszonyt létesítenek, mások pedig – jóllehet maguk is elismerik a vonatkozó
részek homályos voltát, sőt kétértelműségét – úgy érvelnek, hogy ezek a
szövegek a Tanítóhivatal korábbi megnyilatkozásaival összhangban is olvashatók,
és nem jelentik azt, hogy az Egyház gyakorlata és tanítása megváltozott volna.
A hívek iránti lelkipásztori
aggodalomtól indíttatva négy bíboros levelet küldött a Szentatyának, melyben a
tisztázás reményében megfogalmazták a vitás kérdéseket, hiszen a kétség és a
bizonytalanság mindig rendkívül káros hatással van a lelkipásztori szolgálatra.
Az Amoris Laetitia értelmezői azért
jutnak más-más következtetésre, mert a keresztény erkölcsi életről is más-más
nézetet vallanak. Az apostoli buzdítás helyes értelmezésekor tehát nem pusztán
az a kérdés, hogy a szentségekhez lehet-e engedni bizonyos körülmények között
az elvált újraházasodottakat.
A dokumentum értelmezése mögött a
keresztény életvitelről alkotott két ellentétes felfogás húzódik.
Míg tehát az első vitás kérdés az elvált
és polgári házasságot kötött személyekre vonatkozó gyakorlati kérdésre
vonatkozik, a másik négy kérdés a keresztény élet alapvető kérdéseit érinti.
A KÉRDÉSEK
1. számú vitás kérdés:
Azt kérdezzük, hogy az Amoris Laetitia 300-305. pontja szerint
immár lehetséges-e a kiengesztelődés szentségében feloldozást adni és a
szentáldozáshoz engedni azt a személyt, aki érvényes házassági köteléke dacára
házastárs módjára (more uxorio)
együtt él egy másik személlyel anélkül, hogy teljesítené a Familiaris Consortio 84. pontjában meghatározott, majd a Reconciliatio et Paenitentia 34.
pontjában és a Sacramentum Caritatis
29. pontjában megerősített feltételeket. Vajon az Amoris Laetitia kezdetű buzdítás 351. lábjegyzetében (305. pont)
található „bizonyos esetekben” kifejezés azokra az elváltakra vonatkozik, akik
új kapcsolatban élnek házastársak módjára (more
uxorio)?
Az 1. kérdés mindenekelőtt az Amoris
Laetitia 305. pontjára és a 351. lábjegyzetre vonatkozik. Míg a 351.
lábjegyzet szól a kiengesztelődés szentségéről és a szentáldozásról, az elvált
újraházasodottakról nem beszél ebben az összefüggésben, és a főszöveg sem utal
rájuk.
II. János Pál pápa Familiaris
Consortio kezdetű apostoli buzdításának 84. pontja már foglalkozott az elvált
újraházasodottak szentségekhez való engedésének a lehetőségével, melyet három
feltételhez köt:
1. Az érintettek nem válhatnak külön
anélkül, hogy ezzel újabb igazságtalanságot ne követnének el (például a gyermekeik
felnevelésért viselt felelősségük miatt);
2. Vállalják, hogy helyzetük igazságának
megfelelően élnek, vagyis többé nem élnek együtt házastársak módjára (more
uxorio), és tartózkodnak az olyan cselekedetektől, amelyek csak a házastársakat
illetik meg;
3. Nem okoznak botrányt, vagyis a bűn
látszatát is kerülik, nehogy másokat is bűnre vezessenek.
A
Familiaris Consortio 84.
pontjában és a vonatkozó későbbi dokumentumokban említett feltételek
ésszerűsége mindjárt belátható, ha arra gondolunk, hogy a házastársak egysége
nem pusztán az egymás iránt érzett szeretetre épül, és a nemi aktus nem csupán
egyike a házastársak által folytatott tevékenységeknek.
A nemi kapcsolat a házastársi szerelemért
van. Annyira fontos, annyira jó és annyira értékes dolog ez, hogy csak egy meghatározott
összefüggésrendszerben, a házastársi szerelem összefüggésrendszerében
gyakorolható. Ezért nemcsak az elvált újraházasodottaknak kell megtartóztatniuk
magukat, hanem mindenki másnak is, aki nem házasságban él. Az Egyház mindig is úgy értelmezte a hatodik
parancsolatot – „ne törj házasságot!” –, hogy az az emberi szexualitás minden olyan
formájára vonatkozik, amely nem a szentségi házasságban élő férj és feleség
között történik.
Ha az Egyház szentáldozáshoz engedné
azokat a híveket, akik különváltak vagy elváltak törvényes házastársuktól, és
új kapcsolatra léptek valaki mással, akivel házastársak módjára együtt élnek, a
maga gyakorlatával a következők
valamelyikét tanítaná a házasságról,
az ember nemiségéről és a szentségek természetéről:
1. A válás nem szünteti meg a házastársi
köteléket, és az újonnan létesített élettársi kapcsolatban részt vevő felek nem
házasok. Azok azonban, akik nem házastársai
egymásnak, bizonyos körülmények között létesíthetnek egymással törvényesen nemi
kapcsolatot.
2. A válás megszünteti a házassági
köteléket. Azok, akik nem házastársai
egymásnak, nem létesíthetnek egymással törvényesen nemi kapcsolatot. Az elvált
újraházasodottak törvényes házastársak, nemi aktusaik pedig törvényes
házastársi nemi aktusok.
3. A válás nem szünteti meg a házastársi
köteléket, és az újonnan létesített élettársi kapcsolatban részt vevő felek nem
házasok. Az a férfi és nő, akik nem házastársai egymásnak, nem létesíthetnek
törvényesen nemi kapcsolatot egymással, úgyhogy az elvált újraházasodottak a szokásszerű,
nyilvános, objektív és súlyos bűn állapotában élnek. Ha azonban az Egyház mégis
szentáldozáshoz engedi őket, az nem azt jelenti, hogy jóváhagyja nyilvános
életállapotukat; a hívek akkor is az Eucharisztia asztalához járulhatnak, ha
tudatában vannak súlyos bűnüknek, és akkor is feloldozást kaphatnak a bűnbánat
szentségében, ha nem kívánnak változtatni életükön. A szentségek ily
módon elszakadnak az élettől: a keresztény szertartásoknak és az istentiszteletnek
a továbbiakban semmi közük nem lesz a keresztény erkölcsi élethez.
2. számú vitás kérdés:
Vajon az Amoris Laetitia kezdetű, szinódus utáni apostoli buzdítás (vö. 304.
pont) megjelenése után többé nem tekinthetjük érvényesnek Szent II. János Pál
tanítását, melyet a Szentírás és az Egyház hagyománya alapján a Veritatis Splendor kezdetű
enciklikájának 79. pontjában fogalmaz meg, mikor olyan abszolút erkölcsi normák
létezéséről beszél, amelyek tiltják azokat a cselekedeteket, amelyek bensőleg –
vagyis lényegük, azaz tárgyuk szerint, függetlenül a cselekvő szándékától és
körülményeitől mindig – rosszak?
A második kérdés a bensőleg rossz
cselekedetekkel foglalkozik, vagyis azokkal, amelyek lényegük, azaz tárgyuk
szerint mindig rosszak, függetlenül a cselekvő szándékától és körülményeitől. II.
János Pál Veritatis Splendor kezdetű enciklikájának 79. pontjában
azt olvassuk, hogy „bizonyos cselekedetek vagy megfontolt választások »tárgyuk«
szerint erkölcsileg rossznak minősíthetők, függetlenül a szándéktól vagy előre
látható következményektől.”
Az enciklika tehát azt tanítja, hogy
vannak olyan cselekedetek, amelyek mindig rosszak, és amelyeket a minden
esetben érvényes erkölcsi normák („erkölcsi abszolútumok”) tiltanak. Ezek az
erkölcsi abszolútumok mindig tiltó jellegűek, vagyis azt mondják meg, hogy mit nem szabad tennünk. „Ne ölj!” „Ne törj
házasságot!” Csak a tiltó jellegű normák érvényesek minden megszorítás nélkül.
A Veritatis Splendor szerint a bensőleg rossz cselekedetek
esetében nem kell vizsgálni a körülményeket vagy a szándékot. Egy olyan
nővel egyesülni, aki nem az ember törvényes házastársa, minden esetben
házasságtörés, és mint ilyen minden esetben kerülendő, akkor is, ha egy titkos
ügynök csak így tudna értékes titkokat kicsalni a gonosztevő feleségéből, hogy
megmentse a királyságot (olyan ez, mintha egy James Bond film lebegett volna
Aquinói Szent Tamás szeme előtt, mikor ezt a példát megfogalmazta – De
Malo, q. 15, a. 1). II. János Pál kijelenti, hogy a szándék (fenti
példánkban „a királyság megmentése”) nem változtat a cselekedet fajtáján (jelen
esetben a „házasságtörésen”), és elég ismerni a cselekedet fajtáját
(„házasságtörés”) ahhoz, hogy tudjuk: nem szabad megtennünk.
3. számú vitás kérdés:
Az Amoris
Laetitia (301. pont) közzététele után továbbra is állíthatjuk-e, hogy az a
személy, aki szokásszerűen az Isten törvényében kinyilatkoztatott
parancsolatokkal – például a házasságtörést tiltó parancsolatával (vö. Mt
19,3-9) – ellentétesen él, a súlyos szokásszerű bűn objektív helyzetében
találja magát (vö. a Törvényszövegek Pápai Tanácsának 2000. június 24-i
nyilatkozata)?
Az Amoris Laetitia 301. pontjában
ezt olvassuk: „Az Egyház biztosnak mondható tudással rendelkezik az enyhítő
körülményekről,” majd arra a megállapításra jut, hogy „ezért nem lehet már
egyszerűen azt állítani, hogy azok, akiknek »rendezetlen« a helyzetük, mindenképpen
a halálos bűn állapotában élnek, és így meg vannak fosztva a megszentelő
kegyelemtől.”
2000. június 24-én kelt nyilatkozatában a Törvényszövegek Pápai
Tanácsa az Egyházi Törvénykönyv 915. kánonját kívánja magyarázni, amely
kimondja, hogy „nem szabad szentáldozáshoz engedni azokat a személyeket, akik
nyilvánvaló, súlyos bűnben makacsul kitartanak.” A Pápai Tanács nyilatkozata megállapítja, hogy ez a
kánon az elvált és újraházasodott hívekre is vonatkozik. Egyértelművé teszi,
hogy a „súlyos bűnt” objektíve kell érteni, hiszen a szentmisét bemutató pap
nincs abban a helyzetben, hogy ítéletet mondjon egy másik ember szubjektív
beszámíthatóságáról.
A nyilatkozat
szerint tehát a szentségekhez való engedés kérdése az adott személy objektív
élethelyzetének megítélésére vonatkozik, nem pedig arra, hogy az illető a
halálos bűn állapotában van-e. A szubjektív beszámíthatóság valóban nem mindig
teljes, sőt olykor egyáltalán nem áll fenn.
Az
Ecclesia de Eucharistia
kezdetű enciklikája 37. pontjában Szent II. János Pál ugyanezen logikát követve
felhívja a figyelmet arra, hogy „a kegyelem állapotára vonatkozó megítélés nyilvánvalóan
csak az érintettre tartozik, hiszen lelkiismereti kérdésről van szó”. Az a
különbségtétel tehát, amelyet az Amoris
Laetitia a halálos bűn szubjektív
helyzete és a súlyos bűn objektív
helyzete között alkalmaz, valóban az Egyház tanításában gyökerezik.
II. János Pál azonban hozzáteszi, hogy
„az erkölcsi törvénnyel súlyosan, nyilvánosan és huzamosan ellentétes
magatartások esetében – az erkölcsi közrend lelkipásztori szolgálata és a
Szentség iránti tisztelet miatt – az Egyház nem hallgathat,” majd megismétli a
915. kánon fentebb idézett tanítását.
A 3. vitás kérdés tehát arra vonatkozik,
hogy az Amoris Laetitia közzététele után is mondhatjuk-e azt, hogy azok
a személyek, akik szokásszerűen az Isten törvényével ellentétesen élnek,
például megszegik a házasságtörés, a lopás, a gyilkosság vagy a hamis eskü
tilalmára irányuló parancsolatot, a szokásszerű súlyos bűn objektív állapotában
élnek akkor is, ha – bármilyen ok miatt – nem biztos, hogy szokásszerű vétkeik
szubjektíve is beszámíthatók nekik.
4. számú vitás kérdés:
Az Amoris
Laetitia 302. pontjában szereplő kijelentések „az erkölcsi felelősséget
csökkentő körülményekről” semmissé teszik-e mindazt, amit Szent II. János Pál a
Szentírás és az Egyház hagyománya alapján a Veritatis
Splendor kezdetű enciklikájának 81. pontjában tanít, miszerint „a tárgya
miatt bensőleg rossz cselekedetet a körülmények vagy a szándék soha nem tehet
»szubjektíve« jó cselekedetté vagy védhető választássá”?
Az Amoris Laetitia 302. pontjában azt olvassuk, hogy az
enyhítő körülmények miatt „az objektív helyzetre vonatkozó elmarasztaló ítélet
nem jelenti azt, hogy az érintett személy beszámíthatóságáról, illetve
bűnösségéről is ítéletet mondunk.” A kérdésünk az Egyház azon tanítására
vonatkozik, melyet II. János Pál Veritatis Splendor kezdetű
enciklikájában fejt ki, miszerint a körülmények vagy a jó szándék soha nem
változtathat egy bensőleg rossz cselekedetet jóvá, vagy akár csak menthetővé is.
Felmerül a kérdés, hogy az Amoris Laetitia is azt tanítja-e, hogy a
személyes felelősséget csökkentő körülmények soha nem tehetik jóvá vagy akár
csak menthetővé is az olyan cselekedetet, amely ellentmond Isten
parancsolatának, amely tiltja a házasságtörést, a gyilkosságot, a lopást vagy a
hamis esküt.
Vajon ezek a cselekedetek, melyeket az
Egyház hagyománya mindig is önmagukban rossznak és súlyos bűnnek tekintett,
továbbra is romboló hatásúak és ártalmasak mindenkire nézve, bármilyen legyen
is az illető szubjektív állapota az erkölcsi felelősség szempontjából?
Vagy elképzelhető olyan helyzet, amikor ezek
a cselekedetek az illető szubjektív állapota, továbbá a körülmények és a
szándék miatt többé nem tekinthetők ártalmasnak, sőt dicséretessé vagy
legalábbis menthetővé válnak?
5. számú vitás kérdés:
Vajon az Amoris Laetitia 303. pontja semmissé teszi-e mindazt, amit Szent
II. János Pál a Szentírás és az Egyház hagyománya alapján a Veritatis Splendor kezdetű enciklika 56.
pontjában tanít, mikor kizárja a lelkiismeret szerepének kreatív értelmezését,
és hangsúlyozza, hogy a lelkiismeret soha nem adhat felmentést az abszolút
erkölcsi normák alól, melyek a tárgyuk miatt önmagukban mindig rossznak minősülő
cselekedeteket tiltják?
Az Amoris
Laetitia 303. pontjában azt
olvassuk, hogy „a lelkiismeret szerepe nem merül ki abban, hogy felismeri, hogy
egy adott helyzet nem felel meg objektíve az evangélium általános
követelményeinek, hanem őszintén és becsületesen azt is felismerheti, mi az a
legnagylelkűbb válasz, amely a jelen körülmények között Isten hívására adható.”
Mivel e kijelentések különbözőképpen értelmezhetők, kérjük Szentségedet, hogy
tisztázza őket.
Azok szerint, akik a lelkiismeret kreatív
szerepe mellett törnek lándzsát, Isten törvényének előírásai és az egyéni
lelkiismeret normája feszültségbe, sőt ellentétbe is kerülhetnek egymással, az
utolsó szó pedig mindig a lelkiismereté, amely végül dönt a jóról és a
rosszról. A Veritatis Splendor 56. pontja szerint “erre próbálják
alapozni azokat az ún. »lelkipásztori« megoldásokat, melyek ellenkeznek a
Tanítóhivatal tanításával, és ezzel igyekeznek igazolni az ún. »kreatív«
hermeneutikát, mely szerint az erkölcsi lelkiismeretet nem kötelezi minden
esetben egy-egy negatív részleges parancs.”
Ha ez így van, akkor ahhoz, hogy tudjuk,
hogy valamely dolgot nem szabad megtennünk, nem elég az, hogy az erkölcsi
lelkiismeret tudja, hogy „ez házasságtörés”, vagy „ez gyilkosság”.
Meg kell vizsgálni a körülményeket és a
szándékokat is, melynek során kiderülhet, hogy az adott cselekedet végül is
menthető, sőt alkalmasint kötelességünk is, hogy megtegyük (vö. a 4. vitás kérdés). Az ilyen elméletek
szerint a lelkiismeret jogosan dönthet úgy, hogy az adott esetben Isten akarata
azt jelenti számomra, hogy olyan cselekedetet kell végrehajtanom, amellyel
megszegem ugyanazon Isten valamely parancsolatát. A „ne törj házasságot”-ból
pusztán általános irányelv lesz. Itt és most, tekintve a jó szándékomat, Isten
valójában azt kívánja tőlem, hogy törjek házasságot. Megjelenik az erkölcsös
házasságtörés, a törvényes gyilkosság és a kötelező esküszegés fogalma.
Ez azt jelentené, hogy a lelkiismeret olyan
képesség, amellyel önállóan döntünk a jóról és a rosszról, Isten törvényét
pedig önkényesen ránk erőltetett tehernek tekintjük, amely olykor az igazi
boldogságunkkal is szembekerülhet.
Az igazság azonban az, hogy a
lelkiismeret nem dönt a jóról és a
rosszról. Teljesen félrevezető dolog „a lelkiismeret döntéséről” beszélni. A
lelkiismeret sajátos tevékenysége az ítélet, nem pedig a döntés. Így szól: „ez
jó”, „ez rossz”. Hogy az adott cselekedet jó-e, vagy rossz, az nem a
lelkiismerettől függ. A lelkiismeret csupán felismeri és elismeri az adott
cselekedet jó vagy rossz voltát. Ahhoz pedig, hogy így tehessen, vagyis hogy
helyes ítéletet hozhasson, ismernie kell a megfelelő ismérveket, vagyis lényegénél
fogva az igazságra szorul.
A lelkiismeret úgy tudja legjobban
megismerni az igazságot és úgy hozhat leginkább helyes ítéletet, ha Isten
parancsolataihoz igazodik. Isten parancsolatai arra irányulnak, ami jó nekünk,
lényünk igazsága jelenik meg bennük, és arról mondanak el valami nagyon
fontosat, miként lehet jól élni. Az Amoris
Laetitia 295. pontjában maga Ferenc pápa is így fogalmaz: „A törvény maga
is Isten ajándéka, amely megmutatja nekünk az utat, ajándék mindannyiunk
számára kivétel nélkül.”
http://voiceofthefamily.com/four-cardinals-make-public-appeal-asking-pope-to-clarify-teaching-of-amoris-laetitia/