„Az Eucharisztia
az úton levők szentsége, nem a tökéleteseké”, illetve „eljött az irgalmasság ideje", hangzott el többször is a nemrégiben
tartott szinódussal
kapcsolatban ez a kétségtelenül igaz és szép gondolat. Ámde az Egyházat
liberális (értsd: a tanításnak ellentmondó) gyakorlatok irányába noszogató
hangok kórusa (elsősorban Kasper bíboros javaslata) miatt a kontextus hamis volt, és sok
zavart keltett a hívek és a papok körében is.
A fenti idézet természetesen igaz. „Az Eucharisztia az úton levők szentsége, nem a tökéleteseké.” Tényszerűen mind bűnösek vagyunk, és mégis ott van nekünk az Eucharisztia. Hogyan van ez?
Az Oltáriszentség vételének nem az általánosságban vett bűnre hajló emberi természet az akadálya, hanem a konkrét meg nem bánt bűnök. Ezért van az, hogy egy pedofil szenvedélybeteg gyónhat érvényesen és utána áldozhat, ha valóban megveti bűnét és eltökélten küzd ellene, de a saját hibából történt vasárnapi misemulasztást, vagy mondjuk a fogamzásgátlást bánni nem hajlandó 10 gyerekes anyuka se nem gyónhat érvényesen, se nem áldozhat.
Hogyan tovább?
Mit jelent „úton
lenni” és mi jelent az „irgalom” autentikus (krisztusi) értelemben, különös
tekintettel a második "házasságban" élők és az Eucharisztia szempontjából, ahogy
az a szinódus kapcsán felvetődött? Elfogadhatjuk-e az ezzel való érvelést a Kasper javaslat által szorgalmazott
változásokra (ti. hogy a második "házasságban" élő „úton levők" is szentáldozhassanak az
„irgalmasság" nevében)? Hogyan gondolkodjunk az ekként tálalt „irgalmasságról"?
Ki van úton?A fenti idézet természetesen igaz. „Az Eucharisztia az úton levők szentsége, nem a tökéleteseké.” Tényszerűen mind bűnösek vagyunk, és mégis ott van nekünk az Eucharisztia. Hogyan van ez?
Az Oltáriszentség vételének nem az általánosságban vett bűnre hajló emberi természet az akadálya, hanem a konkrét meg nem bánt bűnök. Ezért van az, hogy egy pedofil szenvedélybeteg gyónhat érvényesen és utána áldozhat, ha valóban megveti bűnét és eltökélten küzd ellene, de a saját hibából történt vasárnapi misemulasztást, vagy mondjuk a fogamzásgátlást bánni nem hajlandó 10 gyerekes anyuka se nem gyónhat érvényesen, se nem áldozhat.
Szándékosan erős
a példa, hogy kijöjjön, hogy két különböző dologról van szó. Egy dolog a bűnre
való hajlam: ez önmagában nem bűn, nem is kell megbánni, és megléte nem
szentségi akadály. Egy másik dolog a konkrétan elkövetett bűnök: ezeket
konkrétan bánni kell + okosan és minden erőnkből kerülni kell őket, különben
ezek valóban szentségi akadályokká válnak. A példázott pedofil hajlammal küzdő
ember úton lehet Jézussal, a 10 gyerekes anyuka viszont, ha úton is van, éppen
Jézustól távolodik.
Az erős példától
kicsit a hétköznapi felé mozdulva azt mondhatjuk, hogy a bűnre mindenki
hajlamos, mindenki fog is elkövetni bűnöket, de vannak közöttünk olyanok, akik
mégis szentek. Szentek lehetünk mind, a mai naptól kezdve, abban az
értelemben, hogy átadjuk magukat apróbb és nagyobb bűneikkel együtt Istennek,
és hagyjuk, hogy ő megtisztítson és megszenteljen minket. Ha mi próbáljuk magunka Isten parancsi szerint alakítani, és nem Istent parancsait próbáljuk a saját helyzetünk szerint átértelmezni. A hajlam adottság, de a küzdelem nem; a bűnös hajlam ezért kiesik a képletből, nem számít,
míg a bűn ellen való küzdelem élet és halál - örökélet és örökhalál - kérdése.
A kasperi
értelemben felfogott "irgalmasság" nem tiszta ebből a nagyon lényeges szempontból, ugyanis ebben a bűnre való hajlam
és a konkrét bűnök kerülnek félrevezető módon összekeverésre. Ennek
a különbségtételnek a hiánya olyan abszurd következtetésekhez vezethet az amúgy
logikusan gondolkodó katolikusok fejében, mint például: Akkor áldozzon mindenki (bűnösök, protestánsok, buddhisták), hiszen
mind úton vagyunk valamilyen értelemben? vagy: Ha az irgalmasság eme felfogása helyes és ha ez újdonság, akkor az
Egyház ez idáig irgalmatlan volt?
Ezeket a
gondolatokat vissza kell utasítanunk és ragaszkodnunk kell az igazság nevében a
különbségtételhez általános hajlam és konkrét bűn között, amely
szükséges például ahhoz is, hogy megmentsük „az úton levők szentségét” az
abszurditástól.
Úton Jézussal
Az imént tehát
megállapítottuk, hogy a hajlam és a bűn összemosása a német bíboros
„irgalmasságával” vegyítve oda vezet például, hogy bárki részesülhet az
Eucharisztiában, vagy hogy II. János Pált irgalmatlansággal vádoljuk, még ha hallgatólagosan is (például az alábbi idézet alapján az egyik enciklikájából). A megfelelő
különbségtétellel azonban minden a helyére kerülhet. Helyesen értve „az úton
levők szentsége” a következőképpen fogható fel:
1)
Az
Eucharisztia Communio, közösség.
2)
Közösség,
de nem egymással vagy a felekezettel, hanem Jézussal.
3)
Az
Eucharisztiából erőt merítünk, ez az úti eledelünk. Ha úton vagyunk,
megkaphatjuk.
4)
Az út
nem akármilyen út, hanem Jézus maga.
6)
Jézus
azért halt meg a kereszten, hogy ha vele együtt mi is felvesszük a
keresztünket, akkor vele együtt lehessünk a dicsőségében, pl. akkor is ha pedofil kísértések és
bűnök, vagy más szörnyűségek vannak a rovásunkon.
7)
Aki
viszont nem veszi fel a keresztjét az nincs úton Jézussal, például a bűnét nem bánó misemulasztó vagy
fogamzásgátló ember.
8)
Aki
nincs úton Jézussal, az nem áldozhat (és nem is gyónhat érvényesen).
A második „házasság”
A második „házasságban”
élők (amennyiben él még az eredeti házastárs és az eredeti házasság érvénytelenségét
nem lett jogerősen megállapítva) helyzetükből adódóan folyamatosan megtörik az
eredeti házasságukat, ezért szentségekhez sem járulhatnak.
Az Egyház mindig
az eredeti házasság helyreállításában próbáltja
segíteni a hívőt, és ha ez lehetetlen, akkor szűzies életmódra buzdítja
az elváltat az új családjában, és ezek után válik lehetővé a szentgyónás és az
Eucharisztia kiszolgáltatása.
Mindez nem
változott meg Ferenc pápával vagy a szinódussal. Legutóbb 2014 október 22-én erősítette meg ezt a jézusi tanítást a Hittani Kongregáció II.
János Pál szavait idézve:
Mindazonáltal az Egyház megerősíti a Szentírásra
támaszkodó hagyományát, mely szerint a válás után újra megházasodott híveket
nem engedi szentáldozáshoz járulni. Ugyanis ők maguk akadályozzák meg, hogy
szentáldozásban részesülhessenek, mert állapotuk és életkörülményeik objektíven
ellentmondanak annak a Krisztus és Egyháza közötti szeretetnek, amelyet az
Eucharisztia jelez és megvalósít. De van e fegyelemnek egy különleges
lelkipásztori indoka is: ha az ilyen embereket az Eucharisztiához bocsátaná, az
Egyháznak a házasság felbonthatatlanságáról szóló tanítására vonatkozóan
tévedés és zavar támadna a hívőkben. A bűnbánat szentségében való
kiengesztelődés – amely utat nyit az Eucharisztiához – csak azoknak engedhető
meg, akik bánkódván amiatt, hogy megsértették Krisztus hűségének és
Szövetségének jelét (a felbonthatatlan házasságot) őszintén késznek mutatkoznak
arra, hogy a továbbiakban olyan életet élnek, amely már nem ellenkezik a
házasság felbonthatatlanságával. Ez azonban valójában azt követeli, hogy valahányszor
a férfi és a nő súlyos okok – pl. a gyermekek nevelése – miatt nem tehet eleget
a szétválás követelményének, „vállalják magukra azt a kötelezettséget, hogy
teljes megtartóztatásban élnek, azaz tartózkodnak az olyan cselekedetektől,
amelyek csak a házastársakat illetik meg”.[180] Familiaris Consortio enciklika
Sajnos egyes papok a tanítás ellenében is "irgalmasnak" igyekszenek látszani, és egyes katolikus hívők pedig úgy érzik, hogy ez jár nekik. Ők azok, akikről Ferenc pápa a szinódust lezáró beszédében azt mondta, hogy előbb kötöznék be a sebet, mintsem hogy ellátták volna azt, ők leszednék Jézust a keresztről, hogy az emberek kedvében járjanak, ők tulajdonosként és nem szolgálóként tekintenek a „depositum fidei”-re, a katolikus hit letéteményére.
Aki ezzel
kapcsolatban visszaélést tapasztal környezetében, az nyugodtan figyelmeztheti az illetőt (papot vagy hívőt), és ha továbbiakban is fennáll a szentségtörés, a
püspökhöz is fordulhat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése