Nem
telik el nap, hogy ne hallanánk, hogy a keresztények dolga az, hogy ne
ítéljenek…
Látszólag az egyedüli megbocsáthatatlan bűn (a mai szekuláris pop-kultúra szemében) az, ha valakit megítélsz a bűne miatt… (mondjuk a Biblia alapján).
Hiszen
Jézus mondta, hogy "ne ítélj", sőt ő nemhogy nem ítélkezett, hanem kifejezetten elfogadta a bűnösöket olyanoknak, amilyenek, hiszen velük mulatott egy asztalnál…
Az átlagos Biblia értelmezés manapság... |
Ha ez így van, akkor ebben
a világ jobb tanítványa Jézusnak, mint az Egyház…
Noha
sokan keresztények is nagyon igyekeznek behozni a lemaradást…
De
vajon ezt tanította-e Jézus?
(Nem.)
A Biblia többi részében (amit általában nem ismerős) ilyenek is vannak:
Jézus
Sátánnak nevezi Pétert, mert nem az Atya dolgaival foglalkozott, a
farizeusokat pedig viperák fajzatának, akik pedig másokat bűnbe visznek,
azoknak olyan sorsot ígér, amihez képest a nyakukra kötött malomkő és a tenger
mélye kívánatos volna. Sőt Jézus maga lesz a minket megítélő bíró…
…noha - valóban - azt is mondja, hogy nem ítéletet jött hozni, hanem irgalmasságot. Hogyan van
ez?
Önellentmondás?
Aki
csak kiragad sorokat a Bibliából, majd azokat abszolutizálja, az ferdít: a Bibliát egészében, és
minden részét az egész összefüggésében kell értelmezni. Se az nem igaz
általánosságban, hogy „soha ne ítélj”, se az „hogy minden vélelmezett bűnösnek
jól mondd meg a véleményedet, és fenyegesd a pokol tüzével”. A dolog összetett:
Most
akkor ítéljünk, vagy ne?
Egy
a kifejezés: ítélkezés. De két különböző helyzetről van szó: 1) amikor Jézus
tiltja az ítélkezést, és egy másik helyzetről, 2) amikor ő is ítél, sőt nekünk
is parancsolja. Ezért nincs ellentmondás Jézus tanításában.
A
különbség az, hogy Jézus ítélhet, de mi nem?
Nem.
Nekünk is úgy tilos ítélkezni, ahogy Jézus sem ítélkezett, és nekünk is olyan
helyzetekben, olyan szándékkal kell ítélni mások dolgai fölött, ahogy Jézus is
ítélt.
Mikor
tilos ítélkezni?
A bűnös ember lénye felett (maga az ember felett), akiben benne van a bűnbánat és a jóvátétel lehetősége (és ezt mindig feltételeznünk kell). A jóra kell buzdítani, a hitre kell tanítani, és imádkozni kell érte. Ha nem kívánjuk egy bűnös örök boldogságát és üdvösségét (noha nem az ő saját, hanem Isten feltételei szerint), akkor nekünk van szükségünk lelkiismeret vizsgálatra! Ezt jelenti szeretni a bűnöst és az ellenséget is.
A bűnös ember lénye felett (maga az ember felett), akiben benne van a bűnbánat és a jóvátétel lehetősége (és ezt mindig feltételeznünk kell). A jóra kell buzdítani, a hitre kell tanítani, és imádkozni kell érte. Ha nem kívánjuk egy bűnös örök boldogságát és üdvösségét (noha nem az ő saját, hanem Isten feltételei szerint), akkor nekünk van szükségünk lelkiismeret vizsgálatra! Ezt jelenti szeretni a bűnöst és az ellenséget is.
Mikor
kell ítélkezni?
A bűnös bűne felett kell ítélkezni (a fentiek
szerint szeretetben), mégpedig azért mert ezt a szeretet diktálja. Nem szeretet
az ugyanis, ha én tudom valamiről, hogy kárhozatos (a kárhozat pedig örök és
maximális veszteség!), de elnézem cinkosul. Ezt tesszük márpedig a
barátainkkal és a szeretteinkkel… Ez épp olyan, mint ha valakit, akire lehet befolyásom, hagynék drogfüggőségbe süllyedni anélkül,
hogy okosan és imádságosan meg ne próbálnám megakadályozni. Milyen barátság,
milyen szeretet volna ez? Márpedig ezt tesszük, ha nem kezdünk semmit a
másokban felismert szeretetlenséggel, mulasztásokkal, és ennél konkrétabb bűnökkel
is, mint például vétkekkel a tízparancsolat vagy az Egyház parancsai ellen…
De
Jézus bűnösökkel ült asztalhoz...
Igen, és Jézus nem-ítélkezésének és bűnösökkel való közösködésének Mária Magdolna tisztasága és Lévi kapzsi csalásainak a vége lett a gyümölcse. (Mi azonban a mi cinkos hallgatás gyümölcse???) Így nekünk is, az elsődleges célunk a bűnös világban és elsősorban ismerőseink között az kell legyen, hogy megtérjenek Istenhez.
Igen, és Jézus nem-ítélkezésének és bűnösökkel való közösködésének Mária Magdolna tisztasága és Lévi kapzsi csalásainak a vége lett a gyümölcse. (Mi azonban a mi cinkos hallgatás gyümölcse???) Így nekünk is, az elsődleges célunk a bűnös világban és elsősorban ismerőseink között az kell legyen, hogy megtérjenek Istenhez.
De
mi nem lehetünk biztosak mások bűnében...
De
igen: a Biblia, az Egyház tanítása és a saját szeretet-vezérelte józan
ítélőképességünk alapján.
És miért nem ismerik fel
ezt az emberek?
Mert a 1) "tolerancia
diktatúrájában" élünk, 2) mert manapság az egyetlen bűn, ha mást megítélsz
a bűne miatt, és 3) mert mi magunk is bűnösek vagyunk, ezért mi magunk is
cinkostársakra vágyunk, és könnyen azzá is leszünk mások számára. Ez a bűn
logikája: kéz-kezet mos, a takargatás, majd később a vádaskodás.
Nem elég az elnézésben (az csak a mútra vonatkozhat), az igazságban is fel kell
szabadulni (örökre)!
Hogyan fülelhetem le az
ál-toleranciát (magamban és másokban)?
Ha azt veszed észre hogy
valaki a Bibliát négy szakaszra redukálja...
- "Ne
ítéljetek, hogy meg ne ítéltessetek" (Máté 7:1)
- "Miért
látod meg a szálkát embertársad szemében, amikor a magadéban a gerendát
sem veszed észre?" (Máté
7:3)
- "Az vesse rá az első követ, aki közületek
bűntelen" (János 8:7)
- És persze még arra, hogy Jézus bűnösökkel ült
asztalhoz…
…akkor megítélheted,
hogy az illető (ez lehetsz te magad is akár), inkább a világ, mintsem Jézus
tanítványa.
Miért lesz ítélet, ha Jézus irgalmasságot hozott?
Az ítélet lesz irgalmas: ez az amit nem volt oka remélnie az emberiségnek Jézus előtt, és ez a keresztény jó hír ma is minden töredelmes szívű ember számára.
Aligha, ugyanis azok, akik képtelenek a bűnbánatra (talán épp azért, mert nem hisznek bűnben...), nem tudnak megtisztulni Jézus keresztáldozatában, és ők az örökkévalóságig várhatnak a nemítélkező "istenükre" - a pokolban.
De Jézus komolyan hitt a pokolban?
Ez úgy látszik egy soha véget nem érő bejegyzés, de inkább jó gondolkodást és Biblia olvasgatást kívánok az Irgalmasság Istenének felfedezésére! :)
3 megjegyzés:
Szervusz, remélem még rá fogsz találni erre a kommentre. Számomra néhány dolog nem tiszta az írásoddal kapcsolatban, ezért fel szeretnék tenni két kérdést, hátha jobban át tudom látni a mondandódat.
Mit értesz a "tolerancia diktatúrája" alatt?
Mi van akkor, ha az én személyes ítélőképességem bizonyos kérdésekben gyökeresen ellentmondanak a bibliának és a katolikus egyháznak? Akkor melyikre hallgassak? Mi alapján tudom eldönteni, hogy az adott cselekvés az jó vagy rossz?
Üdv,
Bocs a késői reagálásért. A tolerancia diktatúrája kifejezést XVI Benedek pápa használta arra a jelenségre, hogy a toleranciát, ami definíció szerűen a rossz/hibás dolgok megtűrését jelenti, alapértékké magasztalja a kultúránk. Ez egy teljesen torz filozófiához és önellentmondásokhoz vezet, végső soron pedig a divat és az erő döntenek a tolerancia diktatúrájában, nem az igazság.
Ellentmondás a te ítéleted és az Egyház tanítása között: írj légyszi konkrét példát is majd! De általánosságban: hittételekben és erkölcsi kérdésekben (jó és a rossz cselekvés) az Egyházat kell követned, akkor is, ha még nem érted egészen a tanítást, és ezért kételyeid vannak. Nyilván ez akkor értelmes dolog, ha az Egyháznak igaza van veled szemben, és ezt te akkor tudod csak elfogadni (noha belátni még nem), ha van okod feltételezni, hogy az Egyháznak isteni garanciája van a tanítására. Visszafelé a logikát: 1) felismered, hogy az Egyházat Jézus alapította, 2) elfogadod, hogy isteni garanciát vállal a tanításért, hogy a nyája mindig tudja, mi igaz biztosan és mi jó és mi rossz biztosan, 3) ha nem érted, akkor a hitedre hagyatkozol, cselekvésedet a tanításhoz igazítod, és imádkozol a megértésért.
Remélem ez segít!
Megjegyzés küldése