Megkértek, hogy
írjak Isten szelídségéről. Azt is megkérdezték, erről miért nem szoktam írni,
és miért Isten erejét, és igazságosságát hangsúlyozom?
Hogyan tovább?
Miért az erős és király Istenről szoktam írni?
Három gondolat jut eszembe:
1)
Én
erre vagyok fogékony, nekem ez tetszik, erre van szükségem, ezt értem legjobban
Istenből – aki természetesen több mint amilyennek én felfogom (de nem kevesebb),
például szelíd is! –, és mindenki csak arról tud írni, amit valamennyire ért.
2)
Azt
tapasztalom, hogy erre másoknak is nagy szüksége van. Erre van igény. Isten
jósága, vagy szelídsége kevésbé kérdéses az emberekben, mint Isten létezésének
az igazsága és ennek a ténynek (mondhatnánk, a végső Ténynek) a mindent elsöprő
jelentősége. A probléma persze úgy mutatkozik meg sokak elillanó hitével
kapcsolatban, hogy azt érzik, Isten nem szereti őket, vagy nem figyel rájuk,
élménytelen lelki sivatagban érzik magukat, és ezért inkább nem hisznek már
benne egy idő után. Ilyen esetekben, noha az illető úgy fogalmaz „hol volt
Isten szeretete”, a helyzet az, hogy eleve nem is hitt Isten létezésében, vagy
nem eléggé ahhoz, hogy kitartson a megpróbáltatás idején. Az ilyen helyzetben
lévő emberen szerintem nem Isten szeretetének a bizonygatása segít (én is
voltam ilyen helyzetben), hanem Isten igazságainak a megalapozása, melyekről
aztán szükségszerűen kiderül, hogy életet fakasztanak bennünk és békét hoznak.
Más szóval csak igazságban lehet útra kelni a szeretet Istene felé.
3)
Senki
nem kérte eddig, hogy Isten szelídségéről beszéljek, de most kérték, ezért megteszem
J.
Egyik kedvenc ádventi énekemben ezt halljuk
Istenről, Jézusról:
Ó jöjj, ó jöjj el bölcsesség, ó egyszülött, kit
áld az ég,
Te gyöngédség és őserő,
amit tudnunk kell, tárd elő.
A kiemelt rész
arra mutat rá egyrészt, hogy igen, Isten valóban szelíd, sőt gyöngéd. Másrészt
azonban összefüggésbe is helyezi a gyöngédséget. Mi ez az összefüggés?
A gyöngédség/szelídség csak és kizárólag az erő
vonatkozásában értelmezhetőek. Azt, aki azért nem lép fel erővel sosem, mert nem tud, azt nem szelídnek
és nem gyöngédnek nevezzük, hanem egyszerűen gyöngének. A szelídség akkor
mutatkozik meg, amikor az, aki erős, lemond az erejéről: ez a szelídség
definíciója. A szelídség mértéke pedig arányos az erő nagyságával, amiről
lemondás történik. Egy oroszlánt lehet szelídnek nevezni, egy éti csigát nem.
Egy oroszlán szelídsége sokkal lenyűgözőbb, ha hozzád dörgölődzik és megnyal,
mint egy cicáé, ha ugyanezt csinálja.
A szelídség és
gyöngédség tulajdonképpen föltételezik az erőt. Az erő képesség, Istenben pedig
az erő maximuma van, ezért a szelídség maximuma is őbenne tapasztalható meg.
Erre adott bizonyságot Jézus földi működésében és kereszthalálában, és ez a
végtelenül erős, ámde szelíd Isten lesz minden örömünk forrása a mennyben.
Micsoda Istenünk van!
Ha nem az erő összefüggésében értelmezzük a
szelídséget, akkor torz
következtetésekre juthatunk. Túlhangsúlyozhatjuk Isten szelídségét, miközben az
erejét akár el is vitathatjuk. Könnyen olyan istenkép alakulhat ki bennünk,
mintha Isten csak szelíd lenne, de nem erős; mintha Isten csak „szerető és
megbocsátó” lenne, de nem igazságos. Kialakulhat egy olyan felfogás, miszerint
Isten, mint egy megbocsátó-automata, nem is tehet mást, minthogy megbocsát, még
akkor is, ha az ember nem bánja a bűnét. (A minap is hallottam ilyen
véleményt). A következménye ennek a gondolkodásnak végül a Biblia kimagyarázásához
vezet: a pokol és az ítélet kicenzúrázásához, vagyis Jézus cenzúrázásához.
A „csak szelíd
Isten” nem tartható keresztény álláspont, ezért tartom fontosnak, hogy Jézus
szelídségét a mindenhatósága és igazságossága fényében értékeljük. És ha ezt
tesszük, akkor igenis megállapíthatjuk, hogy Isten minden teremtményénél
szelídebb és gyöngédebb.
Végül még egy jó tanács, ami nekem nagyon bejött: ha már tudjuk, hogy Isten szelíd és
megbocsátó is, miközben igazságos és számonkérő is, tanuljuk meg emberileg
megfelelően megközelíteni ezeket a tulajdonságait. Arra gondolok, hogy a
kísértés órájában ne Isten szelídségére és megbocsátására gondoljunk, mert az
nem a bűnt fontolgató vagy a bűnben lubickolóknak szól, hanem a bűnt bánóknak.
Viszont a letörtség és bűnbánat idején, amikor magunkat semmire nem tartjuk,
merjünk bízni a „szelíd és alázatos szívű” Istenünkben, és ne féljünk
visszamenni hozzá századszorra se. A különbség nem pusztán ég és föld, hanem
menny és pokol aközött, hogy Isten szelíd szeretete minket bűnbánatra vagy épp
bűnre bátorít-e. Mert sajnos képesek vagyunk minden jót eltorzítani és még a
Mindenható szelídségével is képesek vagyunk visszaélni; a Sátán korunkban ezt a
konkrét visszaélést népbetegséggé fejlesztette a magukat vallásos embernek
tartók körében.
Én ezt így látom, és ezért gondolom, hogy Isten szelídségét sem lehet körültekintés nélkül
emlegetni. Mindezek mellett Isten valóban szelíd, és ez nagyon jó hír! J
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése