Pro-life logika mindenkinek.
Ebben a cikkben
nem adatokat és szörnyűségeket fogok egymásra halmozni, hanem Peter Kreeftnek, a
Bosztoni Egyetem filozófia professzorának érvelését foglalom össze, hogy aki
nyitott a kérdés végiggondolására, ám őszintén bizonytalan azzal kapcsolatban,
hogy az abortusz mindig rossz-e, beláthassa azt.
Fontos azzal
kezdeni, hogy az abortuszkérdésben a bizonyítás terhe az abortuszellenes oldalra
esik. Akárcsak a bíróságon, ahol az ember ártatlan, amíg bűnösnek nem bizonyul,
úgy igazságos, hogy egy cselekedetet is ártatlannak tekintsünk, amíg az
ellenkezője nem válik nyilvánvalóvá. Tehát, ameddig be nem bizonyítjuk, hogy az
abortusz rossz, nincs jogunk elítélni sem. Nem elég tehát, hogy érzelmileg
ellenezzük az abortuszt.
Az érv
Minden erkölcsi
érvnek legalább két része van: az első egy általános erkölcsi elv, a második
egy tény megállapítása. A kettőt összevetve erkölcsi ítéletre juthatunk egy
konkrét tettet illetően.
Kreeft az
erkölcsi alapfeltevést a következőképp fogalmazza meg: egy ártatlan személyt szándékosan megölni erkölcsileg mindig
rossz. Szándékosan, tehát tudva és akarva. Megölni, azaz halált okozni beavatkozással
– ellentétben a mulasztással, vagy a passzív halni hagyással. Egy ártatlan
személyt, vagyis egy olyan valakit, aki nem érdemelte ki a halált, nem tett
semmi gonoszat, hogy elítéljük. A halálbüntetés kérdése, vagyis hogy egy bűnös
ember érdemelhet-e halált, így jól meg van különböztetve az abortusz
kérdésétől. A halálbüntetés kérdése lehet vita tárgya, ám az, hogy egy ártatlan
személyt megölni minden esetben rossz, vitán felül áll – ki merné ezt
elvitatni?
Ki számít személynek?
A következő
tisztázandó pont a személlyel foglalkozik? Ki számít személynek? A kérdés lényegében
itt az, hogy léteznek-e emberek, akik nem személyek? Volt rá példa a történelem
folyamán, hogy egyesek úgy gondolták, némelyek közülünk személyek, ám mások
nem. A nácik úgy gondolták például, hogy a zsidók nem személyek. Annak idején még
az Amerikai Egyesült Államok legfelsőbb bírósága is úgy határozott, hogy a
fekete rabszolgák nem személyek. Ez a felfogás lehet kiút az érvből, viszont akkor
eme díszes társaságba csöppenünk.
Tehát szándékosan
megölni egy ártatlan személyt, erkölcsileg mindig rossz. És íme, a
ténymegállapítás: egy még meg nem született emberi lény, mely az emberi
megtermékenyülés eredményeként jön létre, ártatlan emberi személynek számít. És
az abortusz nem más, mint eme ártatlan személy szándékos megölése.
Ki számít embernek?
A következő
alapvető kérdés ezek után az, személy-e, emberi személy-e az emberi magzat?
Nos, egy tinédzser emberei személy-e vajon? És egy felnőtt? E főnevek – magzat,
csecsemő, gyermek, fiatal, felnőtt, aggastyán – mind az emberre vonatkoznak: fejlődési
szakaszok, egyazon entitás fejlődési szakaszai. Ha ez igaz, akkor a magzat
emberi személy, méghozzá ártatlan személy, és akkor megölni mindig rossz,
vagyis akkor az abortusz mindig rossz. De tényleg így van-e ez, és honnan
tudhatjuk, hogy a magzat tényleg ember-e?
A kulcskérdés
Az érvelés
szempontjából ez tűnik kulcskérdésnek. A gondolkodók és az emberek túlnyomó
része egyetért az eddigiekkel, és eszébe sem jut elvitatni az első feltevést,
hogy „egy ártatlan személyt szándékosan megölni erkölcsileg mindig rossz”.
Ugyanis, ha ez nem rossz, akkor ugyan mi lehet rossz? Ezért úgy tűnik, az
abortuszpártiak legfőbb érve azon alapulhat, hogy letagadják a magzat személy voltát,
ugyanis akkor az abortusz nem lehet gyilkosság sem.
Szóval mitől
leszünk emberi személlyé? Egy folyamatról van vajon szó, vagy egyszer csak azzá
válunk? A kettő közül valamelyiknek igaznak kell lennie. Nos, ha hirtelen
történik a személlyé válás, mikor? Születéskor? Vagy amikor az orvos elvágja a
köldökzsinórt? Az olló tesz emberi személlyé? Vagy amikor az egyik helyről
átkerülünk a másik helyre, amikor az anyai méhből átkerülünk a külvilágba, ez
tesz emberré? A külvilág az? Vagy talán a technológia tesz emberré, vagy az
életképesség? Ez a kettő egyre gyakrabban összefügg: a dzsungelben gépek nélkül
életképtelen koraszülöttként születve nem lettél volna ember, de mivel
kórházban születtél hozzáértő orvosok kezei között, most ember vagy? Szembetűnő
ostobaság az összes, mégis nézzük meg a törvényeinket, mire alapozzák az
abortusz elfogadhatóságát!
Politikai kérdés?
Tehát, ha nem a
körülmények tesznek emberi személlyé, akkor mi? Mielőtt az abortusz politikai
kérdéssé vált volna a 20. század derekán, érdekes módon a világon minden
biológia tankönyv úgy tudta, hogy az emlősök élete a fogantatás pillanatában,
az új egyed genetikai kódjának létrejöttekor kezdődik – új felfedezés pedig nem
volt, ami indokolná a tankönyvek átírását. Abban a pillanatban ugyanis, amikor
a petesejt és a hímivarsejt egyesülnek, valami egészen új jön létre. A sejtek
szaporodni kezdenek, és egy alakzat, egy terv kezdi megvalósítani magát, és kibontakozik.
Szervek fejlődnek ki. Természetesen egy pár napos magzatban semmi nyoma még az
emberi agynak, de tudjuk, hogy a magzat emberi agyat fog kifejleszteni. A majom
magzat majom agyat növeszt, a kutya magzat meg kutya agyat növeszt, jól tudjuk.
Ezért nem áll szabadságunkban összetéveszteni a majom és a kutya embriókat az
emberi embrióval. Ami a politika- és ideológiamentes tudományt illeti, ez ma
még kevésbé kérdés, mint valaha volt. Az embrió önálló emberi lény, mint én
vagy te – tehát személy is.
De – hangzik a
népszerű kifogás –, a magzat még nem érez, és nincsen öntudatánál, ez csak
számít, nem? Tehát, ha valakit álmában gyilkolnak meg (amikor nem érez, és
nincsen öntudatánál), akkor az nem is rossz? – lehetne visszakérdezni. Ezért
úgy tűnik, hogy az abortuszkérdés lényegét illetően a fájdalomnak és az
öntudatnak nincsen központi szerepe – vagyis az esemény utáni tabletta és a
műtét között mindössze pszichológiai és nem erkölcsi különbség van.
Mikortól ember az ember?
A teljesség
kedvéért vizsgáljuk meg a másik lehetőséget is. Lehet, hogy az emberi személlyé
válásunk nem egy adott pillanatban következik be, hanem folyamatosan,
lassacskán történik? A felvetés jogos, ám nézzük meg, hogy elhihetjük-e minden
következményével együtt. Ha a teljes értékű emberi személlyé válás fokozatos,
akkor olyan valakit megölni, akinek bizonyos szervei még kifejlődőben vannak –
mint például egy nem ivarérett gyerek –, kisebb rossz, mint egy felnőttet
megölni. Nyilvánvalóan ezt sem gondolhatjuk komolyan: egy nyolcéves gyereket
megölni épp annyira rossz, mint egy 18 éves fiatalembert. Vagyis a kicsiség, és
a kifejletlenség sem számít az abortusz erkölcsi megítélésében.
Márpedig a
növekedés és a fejlődés folyamata nem születéskor kezdődik – ahogy azt az
abortusz pártiak szeretnék –, hanem fogantatáskor. A folyamat igen jelentős
része abban a kilenc hónapban zajlik le, amikor a baba még az anya méhében van.
A folyamat többi része a méhen kívül fejeződik be. Nincs egyetlen töréspont se,
egyetlen szakasz, amitől a magzat hirtelen emberré és személlyé válna, vagy ami
előtt a magzat ne volna emberi személy.
Csecsemőgyilkosság: miért ne?
Az érv eredménye végül
is az, hogy amennyiben mindig rossz szándékosan ártatlan emberi életet kioltani,
és amennyiben az abortusz mindig ártatlan emberi életet öl, akkor az abortusz
mindig rossz. Mindig. Mint ahogy a nemi erőszak is mindig rossz. Az igazság az,
hogy nincs egyetlen pro-abortusz érv se, ami ne igazolná egyben a csecsemőgyilkosságot
is.
Erről tanúskodik
a következő történet is, miszerint Peter Kreeft egy előadása után pro-abortusz
nézeteket valló feminista lányok egy csoportja félrehívta a professzort, és
gratuláltak neki, mert nem hitték volna, hogy sikerül megváltoztatnia a véleményüket.
Kreeft azt hitte megnyerte őket a pro-life oldal számára, ám ennek épp az
ellenkezője történt. A feministák felvilágosították, hogy nem engednek az
abortuszból, de most már a gyerekgyilkosságban is hisznek.
Mikor lehetne egyetérteni az abortusszal?
Ha az abortusz
nem ártatlan emberek megölése – mondja Kreeft –, akkor én is egyetértek az
abortusszal, és a pro-life mozgalom ebben az esetben valóban elnyomó intoleráns
banda, akik nem engedik, hogy a nők mindaddig rendelkezzenek a testükkel, amíg
azzal másoknak nem ártanak. Ám, ha az abortusz egy másik személy testéről és
életéről dönt, akkor a nőknek nincs joguk hozzá.
Természetesen a
helyzet bonyolódhat, ha a terhesség valóban veszélyezteti az anya életét, ám
ekkor már nem egyszerűen egy jó és egy rossz döntéssel állunk szemben, hanem
két rossz közül kell a kisebbiket választani. Sokszor a magzat eleve életképtelen,
vagy az anya éltét biztosító műtét következtében válik azzá. Szomorú veszteség,
de nem gyilkosság.
Ám senki nem gondolhatja komolyan, hogy az ilyen ritka esetek (Amerikában az
abortuszok mindössze 2%-a) bármilyen szinten is igazolhatják a
pót-fogamzásgátlásként alkalmazott kényelmi, vagy rutin abortuszt. Az a fajta szabadság, amit az abortuszpártiak
követelnek, a fogantatás pillanatában véget ér. Az örökbeadás tűnik jó
alternatívának (ha az anya meg nem gondolja magát a terhesség alatt), és
tényleg a gyermeke nélkül akarja folytatni az életét.
4 megjegyzés:
Kedves Miklós,
köszönöm ezt a cikket. Ennél megvilágosítóbbat még életemben nem olvastam.
Szeretettel,
O. Anett
Kedves Miklós!
Meg ne haragudjon, de ezt a szóösszetételt, hogy "kényelmi abortusz", csak olyasvalaki találhatta ki, aki kényelmi empátiás állapotba kapcsolt: kényelmesebb színlelni az empátiát, mint valóban érezni. Az életvédelemmel semmi bajom. De azzal, hogy azt feltételezi, egy nőnek kényelmes megoldás lehet az abortusz, az minimum nonszensz, de sokkal inkább felháborító, ezen felül pedig az együttérzés minimális szintjének is a teljes hiánya.
Mielőtt valaki elkezdene nekem esni, leszögezem:
1. három gyermekem van
2. mindegyiket akartuk
3. soha nem volt művi abortuszom (természetes sajnos annál több)
+1. hívő vagyok.
Kedves Csilla, kár volt a kitételeket megadni, mert ezzel azt feltételezi , hogy az érvével szemben csak az ön személyes támadásával lehet érvelni. Természetesen nem!
Bocsánat! Az indoklásában a "kényelmi" szót kifogásolja vagy az abortuszt? A bajba jutott ember együttérzésre érdemes és segítése alapvető feladat mindenkinek! Az abortuszt elkövetővel szemben már ezek a körülmények nem állnak fenn! Gyűlöld a bűnt és szeresd a bűnöst! Ha ezt az elvet követjük nyilván más megközelítés szükséges az abortusz előtt álló és az azt elkövető asszony esetében. Hazug és álságos "segítség" ilyenkor a mardosó lelkiismeret hangjának elmismásolása és hazug nyugtatgatása...
Szia Csilla! A kényelmi abortusz nem azt jelenit, hogy "ma szeretném magam kényelmesen érezni, tudom már, elmegyek abortuszra!" :) Szerintem nem helytelen az abortuszt kényelminek nevezni olyan helyzetekben, ahol az abortusz a kényelmesebb megoldás. Egyrészt végeznek "kényelmi" abortuszokat egy nyaralás, egy buli, egy fellépés miatt is, sajnos. De az abortuszt kényelmi akkor is, ha azért történik, mert nincs türelmem egy 5. gyerekhez, vagy mégsem szeretem a másikat, vagy mert nem akarok összeveszni az abortuszt szorgalmazó férjemmel, vagy mert nem tudok majd lediplomázni, vagy mi lesz a karrieremmel.. Egyetértek, hogy lehet árnyaltabban is fogalmazni, de a "kényelmi" nem hamis, mert a tét az emberi élet, amihez képest minden abortusz indok kényelmi - leszámítva a ritka anya életét veszélyeztető eseteket.
Megjegyzés küldése