Nem mindenki Isten gyermeke… legalábbis nem mindenki Isten gyermeke a
legfontosabb – jézusi-újszövetségi-keresztény – értelemben, csak a
keresztények, vagyis akik meg vannak keresztelve.
Ferenc pápa viszont a minap egy videóüzenetében
azt mondta, hogy “mind Isten gyermekei vagyunk”, és hogy a pápai imaszándéka e
hónapra, hogy “a párbeszéd minden vallás férfiai és női között teremje a béke
és igazságosság gyümölcseit”.
Az én meglátásom az, hogy a pápa inkluziv, emberséges üzenetet kívánt
küldeni, és nem teológiai igazságokat fogalmazott meg; célja pedig a vallásközi
párbeszéd és a földi-világi béke.
Ez a pápa, mint oly sokszor máskor, most sem a keresztény teológia nyelvén
beszél, ezért nem jó a szavainak teológiai értelmet adni. A populáris kultúra
nyelvén próbál az egymással civakodó emberek közé emberi békét vinni, de a
megtérésre nem szólítja fel őket. Az „Isten gyermeke” kifejezés annyit jelent
ez esetben, hogy „minden ember Isten képmására lett teremtve”, Isten szeretett
teremtményei vagyunk mind.
Arról, hogy a pápa ebben az üzenetében eddig megy el, és nem tovább, hogy mondanivalója
megáll a humanitárius-vallásközi szinten, és nem kezd bele Krisztus örömhírébe,
megalkothatjuk a saját véleményünket: hogy ez igazán korszerű-e, hogy ez
szolgálja-e Isten országának terjedését? Bárhogy is értékeljük az üzenetet, ez
egy remek alkalom, hogy keresztényekként átgondoljuk, miben is áll az a
magasabb szintű istengyermekség, amelyre a keresztségben születtünk újjá, mi
keresztények, és amelyre minden más vallású és ateista ember is meghívást
kapott.
A ószövetség Isten gyermekeinek nevezi az angyalokat és Izrael fiait is,
valamint az újszövetség egy sokkal fontosabb minőségben a keresztényeket nevezi
Isten fogadott gyermekeinek és Krisztus társörököseinek. De se angyalok, se zsidók,
se keresztények nem vagyunk mind, mi emberek, ezért a „mind Isten gyermekei vagyunk” gondolat
csakis a teremtettségünkre utalhat: hogy Isten képmására lettünk teremtve (ezért
valamilyen átvitt értelemben gyermekei vagyunk).
Ám ennél az “Isten képmására teremtettségünk” fajta „gyermekségnél” (mind a
keresztényeknek, mind a nem keresztényeknek számára) relevánsabb a Jézus
megváltása révén nekünk ajándékozott, és a keresztségben elkezdődő
természetfeletti és valódi istengyermekség.
Ha ez nincs így, akkor a megváltás jelentéktelen Jézussal, az Egyházzal és
a pápával együtt, a keresztény örömhír pedig közhely, melyet tetszés szerint
lehet buddhista, vagy akár muzulmán tanokkal helyettesíteni. Mivel azonban a
megváltással Jézus a bűnben halott emberiségnek elhozta az örök életre való
újjászületés lehetőségét, ezért a keresztények nem allegorikus és általános,
hanem valódi és konkrét értelemben Isten fogadott gyermekei.
A többi vallások követői még az emberiség bűnben halott, pogány,
messiásváró, megváltás elfogadására szoruló részéhez tartoznak. Ők még az
időszámításunk előtt járnak; lemaradtak a kétezer éves újságról: az örömhírről,
hogy Jézus Krisztusban – és egyedül őbenne – van az embernek üdvössége.
Túl a földi békén és az emberi igazságosságon az igazi béke – béke Istennel
–, és a nagybetűs Út, Igazság, és Élet egyedül maga Jézus Krisztus, aki nem más
vallások által, hanem inkább azok ellenére is hívja szeretett “gyermekeit” a
valódi istengyermekségre. És mindazok, akik hallgatnak az Igazság szavára,
talán még ebben, talán csak a következő életben, de Őelőtte fognak térdet
hajtani. A földi béke érdekében is remélnünk kell, hogy minél többen még ebben
az életben!
1 megjegyzés:
Köszönöm a tartalmas gondolatokat!
Megjegyzés küldése