A legutóbbi bejegyzésre kaptam egy visszajelzést:
"Nekem a cikkből az jött át, hogy a Biblia csak egy - de a bestseller - a Katolikus Egyház által írt tanítások között."
Köszönöm kérdést! Ennek kapcsán az alábbi pontokat szedtem össze a Bibliáról és az Egyházról. (Akit csak a "bestseller dolog" érdekel ugorjon a 10-es pontokhoz).
1) A Biblia igaz
A mondanivalóm lényege semmi esetre sem a Biblia leértékelésére irányult. A Biblia ugyanis Isten igéje, sugalmazott, igaz minden egyes szava - ahogy ezt az Egyház tanítja is.
2) Egy hiánycikk gondolat
Ami miatt a Biblia fontosságát nem domborítottam ki az előző bejegyzésben, az az, hogy nem erről volt szó, hanem a Bibliába vetett hit megalapozottságáról. És ami miatt ezt a megközelítést jogosnak érzem, az az, hogy a Biblia fontosságával általában tisztában vagyunk, viszont az Egyház nélkülözhetetlenségével (többek között a Bibliába vetett hitünk megalapozásául is) általában nincsenek tisztában se a katolikusok, se a protestánsok. Tehát ez a gondolat hiánycikk és terjesztésre szorul.
3) Egy jogos kérdés
A kérdés mindazonáltal teljesen jogos: A Biblia a fontosabb vagy az Egyház? Avagy mi a végső tekintély? Mi az igazság végső mércéje? Erről egy egész 2 órás vita is szól, akit érdekel, itt meghallgathatja: http://mattfradd.com/2013/04/25/tim-staples-vs-james-white/
4) Egy a fontos: minden!
G.K. Chesterton egyszer azt mondta: egy a fontos: minden! (Only one thing is important: everything). Ez a mondás jól kifejezi azt, hogy vallásunk az egyetemes igazságra irányul, és nem szorulunk redukcionista egyszerűsítésekre, ha egyszer a kinyilatkoztatott valóság összetettebb, mint az emberileg kényelmes kategóriáink. Hogy melyik a fontosabb: az Egyház vagy a Biblia? Rossz a kérdés: mert mindkettő abszolút fontos, mindkettő Istentől jön, és igaz. Miért volnánk választásra kényszerítve?
5) Ige és test
Másképp ugyanez. A Biblia Isten Igéje, és az Egyház Krisztus misztikus teste. Vajon melyik a fontosabb? Ellent mondhat-e egyik a másiknak?
6) Az Egyház mint anya
Ugyanez harmadjára. A Szent Anyaegyház Krisztus jegyese, és a hívők anyja. Amit az Atya kinyilatkoztatott, azt a gyermekek felé az Anyaegyház tolmácsolja és értelmezi. Család vagyunk, Isten által garantált egységben. Az Atya és az anya szavának szembeállítása pedig nem természetes: nem a megértést segíti, hanem egy természetes egységet tesz tönkre. Aki azt kérdezi melyik a fontosabb, az Írás vagy az Egyház, az a család voltunkat vonja kétségbe.
7) És mégis emberi a kérdés
Azt hiszem, ha az Isten szemszögéből néznénk ezt, természetes egységet és harmóniát látnánk eme misztikus összefüggések között. Ám a bukott és mindenféle szempontból korlátozott emberiség szempontjából, mégis jogos a kérdés, hogy milyen dinamika is működik egy konkrét szövegtest (a Biblia) és egy szervezet (az Egyház) között.
8) Történelmi igazság
A Katekizmus egységes hitletéteménynek nevezi a Biblia, a Hagyomány és a Tanító hivatal együttesét. Egyik sem létezhetne a másik kettő nélkül (Katekizmus 95). Ám az időben történő kinyilatkoztatást vizsgálva egy történeti folyamatot is felfedezhetünk:
- Jézus maga a kinyilatkoztatás
- az apostolok hittek neki
- az ősegyház az apostoloknak hitt
- és közben már elkezdtek írásba foglalni tanításokat, anélkül hogy tudatában lettek volna annak, hogy Bibliát írnának
- majd az Egyház meghatározta a kánont, és ez lett a befejezett Szentírás.
9) Egység alárendeltség helyett
Az életben és a kereszténységben egyaránt számos példát találunk arra, hogy bizonyos dolgok között nem lehet fontossági sorrendet felállítani, hanem egy magasabb rendezőelv szerinti egység érvényesül, amit megbontani azzal a kérdéssel, hogy "melyik a fontosabb?", értelmetlen.
Pl: a Fiú nem másodlagos, noha az Atyától született. A feleség sem másodlagos, noha a férj ura a feleségnek. A gyermek sem másodlagos a szüleivel szemben, noha nélkülük nem létezne. Lukács evangéliuma sem másodlagos Lukács személyéhez képest, noha Lukács nélkül senki nem írta volna meg. Ugyanúgy a Biblia is elsődleges attól még hogy az Egyház (ami szintén elsődleges) alkotta azt.
10) Biblia mint bestseller
Először is megemlítem, hogy egy atya, akivel beszéltem, azt mondta a második században éppenséggel a Didakhé volt a bestseller katolikus körökben, mégsem került bele a Szentírás kánonjába. Tehát nem a népszerűség volt a mérce a kánon megszabásakor.
Hosszabb időhorizonton mérve azonban kétségtelen hogy a Biblia a világtörténelem legtöbbet másolt, nyomtatott és olvasott könyve: az abszolút bestseller. És a Katolikus Egyház írta :)
Ám a Biblia nem az Egyház bestsellere abban az értelemben, hogy a Biblia másodlagos vagy alárendelt volna az Egyháznak, és abban az értelemben sem, hogy az Egyház más tanításai közül csak egy - noha a bestseller - volna, ugyanis a Szentírás egyszerre teljesen egyedi és egyszerre alkot egységet a Hagyománnyal és a Tanítóhivatal megnyilatkozásaival.
11) Biblia, Hagyomány és a Tanítóhivatal dogmái
Az Egyház bizony nem csak a Szentírásban tévedhetetlen, hanem más megnyilvánulásaiban is: az Apostoli Hagyomány és Egyház által megfogalmazott dogmák igazságára szintén isteni garanciával rendelkezünk. Mi tehát a Hagyomány, a Szentírás és a dogmák viszonya?
12) Nyersanyag és feldolgozás
A dogmáktól eltérően, a Szentírás (akárcsak a Hagyomány is) "nyersanyag", nyers kinyilatkoztatás. A Bibliáról, amellett, hogy az Egyház írta (abban az értelemben, hogy az Egyház tagjai írták), az is igaz, hogy a szentírók nem tudták, hogy a Bibliát írják. Vagyis az Egyház csak felismeri e könyvek sugalmazottságát, ám nem a pápa vagy a püspökök elhatározására kezdenek neki szándékosan sugalmazott irományokat készíteni. A Szentírás tehát a Hagyomány részeként is értelmezhető. A Hagyomány maga nem az Egyház terméke (hanem isteni kinyilatkoztatás), ám a Szentírás, mint a Hagyomány az írott része, éppen mert az egyház egy tagja egyszer csak leírta, igenis az Egyház terméke is. Tehát a Szentírás egyszerre egyházi termék, és egyszerre nyers kinyilatkoztatás is.
13) Biblia vs. dogmák
A dogmák pedig, a Szentírással ellentétben, az Egyház előre megfontolt tévedhetetlen állásfoglalási a kinyilatkoztatás igazságait illetően: tehát a dogmák a "nyersanyag" (pl. a Szentírás) helyes feldolgozásának eredményei. A tekintélyük ugyan az, mint a Szentírásé vagy a Hagyományé, éppen mert egy a forrásuk, és egyazon Hitletétemény egységet alkotó részei. Erről az egységről Ferenc pápa itt beszél: http://www.youtube.com/watch?v=eIBAnHDBIEk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése