Egy korábbi poszt
az „úton levők szentségéről” sok kérdést/kommentet vetett fel, és ezeknek volt
egy érdekes tanulsága azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy most akkor Isten szigorú-e vagy inkább jó fej/engedékeny.
Jézus: „az én igám könnyű és az én terhem édes”. Ugyanaz a Jézus: „Aki nem veszi fel keresztjét és nem követ engem, nem lehet a tanítványom”, és „jobb néked félszemmel bemenned az életre, hogynem két szemmel vettetned a gyehenna tüzére”.
A korábbi tapasztalatom
az volt, hogy a többség egyszerűen csak Isten jó fejségére koncentrál, és
figyelmen kívül hagyja Isten szigorát, feltételeit, követelményeit, vagy úgy
általánosságban a parancsait, vagyis a többség Istent egy engedékeny és szenilis nagypapának képzeli. Ám rájöttem, hogy ez sem egészen igaz J.
A kérdés komplexitása
a Bibliából a következő Jézusi szavakkal mutatható be:Jézus: „az én igám könnyű és az én terhem édes”. Ugyanaz a Jézus: „Aki nem veszi fel keresztjét és nem követ engem, nem lehet a tanítványom”, és „jobb néked félszemmel bemenned az életre, hogynem két szemmel vettetned a gyehenna tüzére”.
Na, most akkor,
hogy is van ez? Isten jó fej, engedékeny, vagy szigorúan ítélő igazságos bíró, akinek igenis vannak elvárásai?
Egyrészt meg
kell állapítanunk, hogy a liberális „édes Jézus” vagy a "szenilis nagypapa" istenkép nem fedi a kinyilatkoztatás
összetettségét.
Másrészt értelmet kell adnunk Jézus idézett és talán ellentmondásosnak tűnő szavainak: meg kell formálnunk magunkban annak a Jézus
Krisztusnak a képét, aki egyszerre jó fej és elfogadó, miközben szigorúan
ítélő igazságos bíró is.
Én ezt az
említett posztban egy 10 gyerekes anyuka és egy pedofil példájával
szemléltettem:
„Egy pedofil szenvedélybeteg gyónhat
érvényesen és utána áldozhat, ha valóban megveti bűnét és eltökélten küzd
ellene, de a saját hibából történt vasárnapi misemulasztást, vagy mondjuk a
fogamzásgátlást bánni nem hajlandó 10 gyerekes anyuka se nem gyónhat
érvényesen, se nem áldozhat.”
A reagálók
többsége csak annyit értett meg a dologból, hogy én elítélem a 10
gyerekes anyukát, pedig Jézus őt biztosan nem ítélné el. Ellenben a bocsánatot
nyert pedofil többnyire, szegényke, észrevétlen maradt, vagy kevesebb esetben
ugyan, de volt olyan vélemény is, hogy egy pedofil nem érdemli meg a
bocsánatot.
Ebből az látszik,
hogy egyfelől az emberek nem fogadják el
Jézus kemény és kényelmetlen tanítását a kereszttel, lemondásokkal
(különösen a szexualitásra vonatkozó tanításokkal), és az Egyház kötő-oldó hatalmával
kapcsolatban (hogy ti. az Egyház lelkiismeretében megkötheti Isten népét pl. a
vasárnapi misejárásra). Azt gondolják: „A 10 gyerekes
anyukának biztos elnézi az Isten…” - de milyen alapon?
Másfelől viszont
az embereknek nem kell Jézus teljesen
szélsőséges és minden emberi ízlésen túl bőséges megbocsájtása sem. Azt gondolják:
„A pedofil rohadjon meg, és reméljük, Isten sem bocsát meg neki…” - pedig ez az EVANGÉLIUM, és nem más!
Így a mai ember Isten irgalmával kapcsolatban két ellentétes tévedésre is képes
egyszerre. Szomorú, de így van: Az embereknek sem az édes iga, sem a kereszt nem kell.
Jézus a botránykő, akit az építők elvetettek kétezer éve is, és ma is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése