Korábbi jó hírek.
Sokat elmond a
szinódusról, hogy a hét elején a mindig megfontolt Jimmy Akin is úgy
foglalta össze a
szinódus pozitívumait, hogy az atyák visszautasították
és erősen kritizálták a szinódus félidős jelentését. Majd egy újabb jó hír
volt csütörtökön, hogy az atyák szembeszálltak
a főszervező Baldisseri bíboros akaratával, ti. hogy a kiscsoportos
beszámolók eredményei titkosak maradjanak - így végül mégis nyilvánossá tették
őket.
Nem egészen értem a fentieket: mik ezek a
feszültségek? Furcsa ez a szinódus.
Valóban furcsa,
hogy mást ne mondjunk!
-
Az
első furcsaság még 2013 februárjából az volt, hogy (az azóta hazugság gyanújába keveredett) Kasper bíboros liberális véleménye az
újraházasodottak megáldoztatásával kapcsolatban nagyon erősen tematizálta a
szinódust, és a hagyomány talaján álló katolikus ellenvélemények, akár
más bíborosoktól is, úgy voltak beállítva, mintha a pápát támadták volna.
-
A
második furcsaság az volt, hogy a szinódusi atyák előre beküldött szónoklatait
nem tették nyilvánossá, majd a médiát teljesen kizárták a szinódusról. A sajtó
egyedül a liberálisan elfogult hivatalos összefoglalóból értesülhetett a fejleményekről.
Így nem lehetett tudni az atyák valódi véleményét, és a vélemények arányát. A
kifelé privátban megszólaló bátor zsinati atyák pedig magányos, retrográd
kövületekként lettek prezentálva (többek között Kasper bíboros által), akik félelemből és politikai megfontolásból
cselekszenek, és nem a többséget képviselik.
-
A
harmadik (és ezt már nehéz mindössze furcsának nevezni) a hétfőn kiadott Vita
utáni jelentés volt, melyet a hithű katolikusok arculütése és elárulása
volt. Szerencsére a szöveg azonban nem csak tartalmilag volt rossz… de ebben a
pontban vegyük csak a tartalmat. A 6000 szavas szöveg nélkülözi a szentírási utalásokat
és az Egyház Szenthagyományát szinte teljesen referencia nélkül hagyja. Azt az
érzést kelti, mintha eddig az Egyház, a tanítás és a szentatyák nem lettek
volna irgalmasak és szeretőek, és az irgalmasság csak most kezdődne(!?!?). A
dokumentum annyira a különleges helyzetekre koncentrál (homoszexualitás, újraházasodás...), hogy közben elfelejti
megerősíteni a rendezett állapotú katolikus családokat és nehézségben élő, de hithű egyéneket (pl. magányt vállaló elváltakat vagy tisztaságban élő partnereket), akik áldozatok árán is hűségesen élnek
Jézus evangéliumához. Konkrétan pedig a szöveg megkérdőjelezett és szembement
lefektetett és véglegesen lezárt katolikus tanításokkal: például, amikor arra
szólít fel, hogy (a katolikus közösségek) értékeljék
a homoszexuális identitást (bizony, a szöveg szerint nem csak a személyt kéne tisztelni a homoszexuális vonzalmak ellenére is, hanem az identitást
magát!?!). Továbbá a szöveg egyértelműen elfogult volt az újraházasodottak szentáldozáshoz
engedése iránt is. A liberálisok éljeneztek, és minden okuk meg is volt rá.
A hithű katolikusok pedig csak néztek, hogy ez volna szinódusi atyák
véleménye? Ennyire nem ismerik, és nem szeretik a gyönyörű katolikus tanítást a
család és a szentségek dolgában? Minden méltatlankodás és felháborodás indokolt
volt. Hogy csak bíborosokat idézzek:
o
Burke
bíboros: „Remélem, hogy ez a dokumentum teljesen figyelmen kívül lesz hagyva”.
„Nem katolikus”.
o
Napier
bíboros: „Nagy szomorúságot okozott az atyák között”. „A helyzetünk
javíthatatlan”. „A sajtó előbb kapta meg a dokumentumot, mint mi”.
o
Pell
bíboros: „A felszólalók háromnegyede szembeszállt a jelentéssel”. „Radikális
liberalizmus irányába mutat, amelynek a gyümölcseit láthatjuk más
felekezeteknél”.
o
Gadecki
bíboros: „Azt a benyomást kelti, mintha az Egyház kegyetlen lett volna eddig,
és az irgalmasság csak most kezdődne”.
-
Egyéb
problémák a Vita utáni (félidős) jelentéssel. Szerencsére az is elég hamar kiderült,
hogy svindliről van szó. A jelentés legbotrányosabb „homoszexuális szakaszait” Bruno
Forte püspök írta, és a dokumentum nem a szinódusi atyák véleményét, de még
csak nem is a vitát, hanem Forte magánvéleményét tükrözte. A tartalmi csaláson
kívül más trükk is volt: a jelentést úgy adták közre a médiának, hogy a szinódusi
atyák előtte rá se pillanthattak.
-
Az
ötödik nem túl szimpatikus húzása szinódus szervezőinek az volt, hogy a
jelentés után következő kiscsoportosan megfogalmazott javaslatokat szintén
megpróbálták eltiltani a nyilvánosság elől, valószínűleg azért, mivel ezek
jogos kritikával illették a liberális álmokat idéző félidős jelentést. Ez
ellen lázadt fel az egész testület, hála Pell és Erdő bíborosok bátor
kezdeményezésének. Baldisseri bíborost kénytelen volt engedni, és a
dokumentumok nyilvánossá váltak.
Remélem ezek
érthetőbbé teszik, miért is olyan furcsa ez a szinódus, hogy mik a
feszültségek, és hogy miért számít
(sajnos) jó hírnek az, ha a szinódusi atyák szembeszállnak a szinódus
szervezőivel.
A tegnapi nap híre egyrészt az, hogy megszületett a
végső vitairat, és szavazás alapján a végső jelentés is, a Relatio Synodi.
A végső vitairat a
kiscsoportos korrekciók alapján már nem tartalmaz a katolikus hittel össze nem
egyeztethető véleményeket. Rendkívüli módon, az atyák minden egyes bekezdésről
külön szavaztak, és a korábban botrányt okozó homoszexualitással és az
újraházasodottak áldozásával kapcsolatos paragrafusok átdolgozás után sem kerültek
bele a végső jelentésbe.
A záró jelentés
a Szentírásra alapoz és a hagyományból is merít, valamint prominens helyen tárgyalja a
rendezett állapotú katolikus családok értékeit és megköszöni nekik az áldozatos
példamutatást.
A jelentés üzenete
bizonyos pro-life
és katolikus családvédő egyesületek szerint továbbra sem elég határozott
ahhoz, hogy helyrehozza a félidős jelentés által okozott károkat.
Ferenc pápa szólt!
Szintén rendhagyó
módon a sajtótájékoztatón Ferenc pápa záró beszéde is nyilvánosságra lett hozva. (Úgy látszik a
transzparenciát követelő sajtó hangja elérte a vatikáni füleket). A beszéd
figyelemreméltó abban, hogy a pápa kiemeli az Egyház hagyományát és
tévedhetetlenségét, amennyiben az karizmái szerint dolgozik és hoz döntést. A
pápa magáról, mint Isten szolgálóinak a szolgálójáról beszélt, akinek minden
személyes elgondolását félre kell tennie, noha Krisztus akaratából a pápa
minden hívő tanítója, és nála van a teljes és legfelsőbb hatalom az Egyházban.
A pápa
ellentétpárokban beszélt a „tradicionalisták” és „a liberálisok -
progresszívak” kísértéseiről is, hangsúlyozván azt, amit már korábban is
mondott: ti., hogy nem lehet a törvényben megkövülni, hanem irgalommal keresni
kell a módot arra,hogy szeretetben elvezessünk másokat Isten és a törvény
szeretetére; hagyni kell, hogy Isten meglepjen minket!
De a pápa ezúttal azt is
kiemelte, hogy a szinódusi atyák kísértései között ott volt a „romboló
jótékonyság” is, azoknál, akik előbb kötöznék be a sebet, mintsem hogy ellátták
volna azt, akik leszednék Jézust a keresztről, hogy az emberek kedvében
járjanak, akik tulajdonosként és nem szolgálóként tekintenek a „depositum
fidei”-re, a katolikus hit letéteményére.
Hogyan tovább?
A szinódus
hozadéka most egy éven keresztül téma lesz a felkészülés jegyében a 2015-ös
család szinódusra, melyet már egy valóban végső testületi javaslat és egy pápai
buzdítás is követ majd. Mit tehetünk addig is? Mindenekelőtt imádkozzunk az
Egyházért, a papjainkért, a püspökeinkért és a szentatyáért. Informálódjunk
alaposan, és utána, ha fontosnak érezzük, jogunk van (canon 212) felkeresni a püspökünket a kérdéseinkkel
és aggodalmainkkal.
2 megjegyzés:
Olyan durván, a tényeket egyoldalúan beállító ez az írás, mint a legtöbb másik is... Jézus azt mondta, hogy ne ítélj, hogy meg ne ítéltess. Kérem Isten irgalmát annak az írónak számára, aki mást sem csinál, csak keresi a szálkát a Vatikán és a Pápa szemében
Kedves Ferenc atya! Remélem telefonbeszélgetésünkben sikerült tisztázni, hogy az egyoldalúság nem célja a KV-nek, hanem kizárólag a hit védelme. Konkrét részletekkel kapcsolatban várom, várom kritikai megjegyzésit a kölcsönös jobb megértés reményében! Miklós
Megjegyzés küldése